Saturday 10 November 2012

Usaha bagi mendapatkan zuriat..

Bismillah.. As salam..~♥


Zuriat adalah anugerah paling istimewa untuk pasangan yang berkahwin. Sesetengah individu yang berkahwin masih belum menimang cahaya mata kadangkala tertanya-tanya, mengapa mereka masih belum dikurniakan anak. Dah baca>> [simple tips utk hamil?]

Semua pasangan yang normal dan tidak mempunyai masalah kesihatan, mampu mempunyai zuriat sendiri. Tetapi tanpa kita sedar, ada 'nutrient gap' yang disebabkan oleh cara hidup mahupun pemakanan yang tidak dapat memenuhi keperluan tubuh. Secara tidak langsung, perkara ini juga boleh menganggu kesuburan dan juga proses kehamilan.

Ada yang bertanya, "apa supplement yang boleh buat kita mengandung ye?"
Supplement BUKAN ubat magik. Bukan buat kita mengandung.. Tetapi, kita perlu paham KONSEP SUPPLEMENT itu sendiri. Supplement membantu sel tubuh menjadi lebih sihat dengan mengisi ruang-ruang kosong supaya keperluan untuk tubuh dipenuhi. (kira macam solat sunat la.. walaupun kita dah buat solat yang wajib, tapi kita tak tahu jika masih ada lobang-lobang kan. Jadi, topup dengan solat sunat, moga amalan kita menjadi lebih lengkap dan diterima oleh Allah).

Baiklah...supplement merupakan salah satu ikhtiar juga. Ikhtiar untuk membantu badan sihat, dan sistem tubuh yang lebih baik. Beberapa supplement yang dicadangkan dapat membantu sistem kesuburan ialah:

3 Vitamin asas dari Family Wellness Set *tunjang utama kesihatan
1. Vita-Lea - membekalkan kesemua nutrien yang diperlukan oleh tubuh. Pendekata ia memenuhi ruang2 kosong dalam tubuh kita di mana mungkin kita tak cukup vitamin/mineral dari diet kita. Jadi bila badan dah cukup nutrien, pasti ia dapat berfungsi dengan lebih cekap.
2. Vita-C - pembinaan dan pemulihan sel.
3. B-Complex - penting terutama untuk mereka yang merancang untuk hamil kerana ia mengandungi asid folik yang diperlukan di awal kehamilan bagi mengelakkan bayi mengalami spina bifida. 

4. Vita-E Complex
*Selain menghaluskan kulit, anti penuaan, melancarkan peredaran pembuluh darah, mrncegah pembentukan darah beku, pembentukan sel sel baru (termasuk DNA & RNA) dan lain lain, ianya amat terkenal menpunyai khasiat untuk meningkatkan kelelakian & menyuburkan organ reproduksi lelaki & wanita.

5. Zinc Comlex
*Zink digunakan untuk kesuburan wanita kerana zink akan melindungi sperma dan melawan bakteria dalam vagina. Bagikaum lelaki, zink merupakan zat yg sangat penting bagi proses pembentukkan hormon testosterone dan memberikan tenaga untuk sperma agar lebih aktif menuju ke ovum. Selain tu, zink berperanan dalam proses pembentukan genetik, iaitu pada DNA (Deoxyribose Nucleic Acid).

6. Alfalfa Complex
*Sangat baik diamalkan oleh wanita, membantu atasi masalah keputihan, masalah haid yang tidak teratur atau senggugut/ sakit pinggang yang melampau tatkala di datangi haid (makan alfalfa bersama kalsium dapat membantu). Alfalfa juga turur membantu dalam hubungan suami isteri (macam kacip fatimah, tongkat ali dan manjakani :p)

7. GLA
*membantu dalam kesimbangan hormon progesteron pada wanita, dan membantu peningkatan muskus pada serviks ketika ovulasi yang sangat disukai oleh sperma. Boleh diambil oleh lelaki dan wanita, ia sangat membantu masalah jerawat, masalah menstrual, menopause sindrom, darah tinggi dan kencing manis.

8. Ostematrix:
*Kajian oleh para ilmuan dalam bidang kesihatan mendapati di hujung sperma terdapat komponen kalsium yang berfungsi membelah dan menembusi dinding telur, kemudian barulah berlaku pembentukan janin. Jadi, sebenarnya tidak semudah itu sperma dapat masuk ke dalam ovum, perlu ada kalsium. Berita baik untuk mereka yang belum dikurniakan anak. Mungkin perlu tingkatkan pengambilan kalsium terutama pada si suami.

Yang paling penting, kita perlu banyak berdoa, solat hajat, dan zikir. Supplement hanya salah satu cabang usaha.

Vitamin mengambil masa untuk repair sel, sekurang kurangnya 90 hari. Jadi, kita juga perlu bersabar untuk yang terbaik. Kita hanya merancang dan Allah juga yang menentukan.. Don't give up ya! :)

Berminat untuk mendapatkan supplement? Nak tahu lebih lanjut?
Sila hubungi saya. Saya akan sedia menerima segala maklumbalas dari semua. :)




Zaimah Bakar
Shaklee Independent Distributor
ID: 889328
Hp: 017-226 9327
Email: zaimah.bakar@yahoo.com

No comments:

Comments System