Tuesday 25 December 2012

Collagen Powder Shaklee - boleh ke untuk ibu yg menyusukan?



Bismillah.. Assalammualaikum w.b.t..~♥

Ramai yang mula bertanya tentang Shaklee Collagen Powder..tambah2 bila lihat kesannya yang sangat positive, siapa pun pasti teruja untuk mencuba kan..tak ketinggalan ibu2 breastfeeding ni..yelah, siapa tak nak sihat dan cantik kan? Ada yang kata boleh, ada yang kata tak boleh..Jadi mcm mana ni?

Sebenarnya, secara umum, tiada masalah untuk mengambil supplement kolagen ketika menyusukan anak. Untuk Shaklee Collagen Powder pula, memang tiada dinyatakan ianya tidak sesuai untuk ibu mengandung ke menyusu ke..kalau betul tak boleh, Shaklee akan nyatakan seperti yang tertulis di botol VIVIX, not recommended for pregnant and lactating woman. Dalam kes kolagen ni takde pula dinyatakan..Jadi, terpulang kepada kita..nak tahu boleh ke tak, study lah sikit kan..tengok apa kandungan nya..


KLIK SINI untuk ke entry fungsi setiap bahan kandungannya.. :)

Ok, bahan yang menjadi isu untuk ibu menyusukan ialah Pfaffia. Pfaffia ni ialah sejenis tumbuhan dalam kategori herba. Maka, dikhuatiri panas sikit untuk baby. Jika kuantiti yang betul, in shaa Allah tiada masalah. Seperti Alfalfa juga sejenis herba dan dijadikan sebagai milk booster. Alfalfa adalah herba yang juga bersifat sedikit panas. So, ibu perlulah minum banyak air.

Saya sendiri seorang ibu yang menyusukan. (buat eksperimen kat diri sendiri.. :p) Mula-mula nak try ambil collagen pun memang agak risau. Tetapi, saya amalkan '4 days rules'. Saya ambil 4 hari berturut-turut untuk lihat kesannya terhadap saya dan baby sama ada sesuai atau tidak. Alhamdulillah..tiada apa-apa masalah untuk saya dan baby yang saya susukan. Tambahan pula, kuantiti susu nampaknya bertambah. Saya lagi suka, baby pun gembira :)
Jadi, saya teruskan pengambilan collagen. Bagi yang tidak sesuai, jangan risau.. Ia bukan suatu pembaziran. Kerana, Collagen Powder Shaklee ni sangat bagus untuk diaplikasikan sebagai masker. Ia akan memberi keputusan yang pasti mengagumkan. Cubalah! :)

Bukan setakat eksperimen oleh diri sendiri saja saya nak kongsikan. Seorang rakan telah merujuk kepada pakar nutritionist Shaklee mengenai isu ini.

Ini kenyataan dari rakan yg bertanyakan pada Nutritionist Shaklee: 
”Collagen powder shaklee..boleh untuk ibu menyusu..knapa saya keluar statement ni. 
Semalam saya jumpe nutritionist shaklee Jane.. 
saya tanya, kenapa ibu menyusu tidak digalakkan ambil SCP? Ada pihak yang keluarkan kenyataan ini ”Walau bagaimanapun, ia tidak sesuai diambil oleh ibu yang mengandung dan yang menyusukan." 
Mungkin ada sesetengah ibu yang menyusu mengamalkannya namun secara jujurnya saya nyatakan pengambilan kolagen tidak memberikan imbuhan nutrisi kepada si anak yang menyusu susuibu. Maka bagi ibu mengandung atau menyusu yang tetap ingin mengamalkan kolagen boleh amalkan sebagai masker di wajah. *tambah dia lagi..mmg takkan bagi kesan negative dlm masa yg singkat..nnt 5/6 thn nnt baru ada kesan kat baby..”

Kenyataan yg diberi oleh Nutritionist Shaklee (Jane):
Ibu menyusu cuma tidak digalakkan mengambil kerana kita tidak tahu kesuaian badan ibu selepas melahirkan. Dalam Colagen ada Prafia..tu herb yg maybe buat baby panas. Ibu boleh cuba ambil, jika ibu & baby rasa ok, boleh continue. sama juga dgn alfalfa..alfalfa juga herb. so ibu perlu amik lbh air supaya ibu & baby tak panas. 
Berkaitan kesan negative 5/6 thn akan dtg..Tiada kesan buruk jangka masa panjang..sbb if ada healing crisis pun..terus muncul in short time. Shaklee is natural..no ingredient yg membahayakan.. healing crisis tu is satu keadaan utk baik pulih..bukan kesan sampingan. Collegen powder baru dilancarkanpada jun 2012..mana plak insan tersebut tahu akan ada kesan buruk dlm masa 5/6 tahu..ada kajian??? 6 thn lepas, collagen powder shaklee belum wujud..

Macam mana anda rasa? Harap ia dapat meleraikan keraguan anda. In shaa Allah, ia selamat kerana Shaklee menggunakan 100% sumber semulajadi.

Berminat bolehlah hubungi saya untuk dapatkannya pada harga istimewa :)
Retail Price: RM 298. 
Zaimah Bakar Price: RM ...hubungi saya :)



Zaimah Bakar
Shaklee Independent Distributor
ID: 889328
Hp: 017-226 9327
Email: zaimah.bakar@yahoo.com

No comments:

Comments System