Saturday 4 October 2014

Serbuk Soya Merapuhkan Tulang?

Bismillah.. Assalammualaikum w.b.t..~♥

Banyak khabar angin yang menyatakan soya ada keburukkan. Salah satu gosip itu ialah, "serbuk soya yang ada di pasaran ni boleh menyebabkan tulang rapuh!"



Betul ke?

Ada kajian dan pendapat mengatakan, serbuk soya sangat berasid, menyebabkan kerpuhan tulang. Salah satu sebab kenapa ia berasid..kebanyakkan soya yang dihasilkan secara komersial, cara ia proses menggunakan alkohol/ asid. Malah, asid yang digunakan juga boleh mengurangkan khasiat isoflavones dalam soya tu. Isoflavones ni juga penting dalam memelihara dan menguatkan tulang tau..

Tetapi...SOY PROTEIN ISOLATE POWDER Shaklee, atau lebih dikenali sebagai ESP TIDAK diproses dengan alkohol mahupun bukan asid. Soya untuk ESP diproses dan dibersihkan menggunakan AIRTerpelihara kandungan ISOFLAVONES nya dan...yang lebih baik, ESP ditambah lagi dengan KALSIUM!

So, big NO NO NO. ESP Shaklee tidak menyebabkan tulang korang rapuh! Malah ia memberi banyak kebaikkan, in shaa Allah. Ambil dengan cara dan kuantiti yang betul ye.. 

Ok, ni contoh cara soya diproses secara general. Sumber dari Wiki:

Proses ESP Shaklee lebih istemewa dari ni. Proses yang dinyatakan ni, hanya kebanyakkan produk komersial yang dijual dipasaran. Dicuci dengan asid, kalau ada yang topup dengan kalsium atau magnesium pun, hanya sesetengah produk komersial tersebut,

Dalam 100g ESP, ada 1786mg kalsium. 


Pilih ESP Shaklee sebagai makanan tambahan protein korang, in shaa Allah sangat bermanfaat! 
Berminat? PM/ Inbox atau Whatsapp saya:

Zaimah Bakar
Shaklee ID: 889328
No. Fon: 017-226 9327
FB Page: Zaimah Bakar (Official)
PM/ inbox FB: [KLIK SINI]
Email: zaimah.bakar@yahoo.com


No comments:

Comments System